13 juni 2014

LCHF-pasta och lasagne

För några veckor sen testade jag ett recept på LCHF-pasta, gjord på enbart ägg, philadelphiaost och fiberhusk. Man breder ut smeten på en plåt och gräddar i ugnen i tio minuter (receptet kommer i slutet av inlägget).


Den gången rullade jag ihop "pastaplattan" till en rulle och klippte i smala tagliatelleliknande remsor.


Vi åt dem med en pastasås blandad på högt med tomatkross och tonfisk och en hel del färsk basilika. Det var helt okej, men påminde mer om remsor av omelett än om pasta. Som synes på bilden är remsorna ganska tjocka. Möjligen kunde man ha brett ut smeten på två plåtar istället för en.


Idag gjorde jag lasagne av samma pastasmet och det blev riktigt bra. Nu gjorde jag dessutom 1,5 sats av receptet eftersom jag ville använda upp hela asken med philadelhiaost. I en lasagne gör det inte så mycket om plattorna är lite tjockare tänkte jag. Det blev också ganska mycket köttfyllning emellan.


Lasagne gör sig sällan särskilt bra på bild men ni får tro mig då jag säger att det var gott. :)


Receptet kommer från sajten 56kilo men jag antar att det är okej att skriva det här också. Jag skriver receptet i enkel sats nu men till lasagnen gjorde jag alltså 1,5 sats på sex ägg.

Pastan:
  • 4 ägg vispas
  • 125 g philadelphiaost och 
  • 0,5 dl fiberhusk blandas i
Bred ut smeten på bakplåstspapper. Lägg ett bakpapper ovanpå och bred ut med händerna (funkar jättebra, i originalreceptet står att man ska kavla men jag förenklar alltid där det går...). Låt papperet ligga kvar under gräddningen. Grädda i 10 minuter i 150 grader. 

Köttsås (min enkla variant):
  • 500 g köttfärs
  • 1 burk tomatkross
  • 4 vitlöksklyftor (jag skar dem enkelt i skivor och blandade i)
  • salt
  • peppar
Jag gjorde bara en snabb sås som inte fick puttra alls. Den som vill läsa det korrekta receptet får klicka på länken ovan. 

Ostsås:
  • 1 burk creme fraiche (jag hade en sort med peppar i) och
  • 1 dl vispgrädde kokas ihop
  • riven ost (100 g enligt receptet men jag tog på högt) blandas i
Jag skar helt enkelt plattan i två delar. Lade plattan i en ugnsform bredde på av båda såserna, den andra plattan, såserna igen och till sist riven ost ovanpå. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.


För att livet inte skulle bli för nyttigt avnjöt jag sista halvan av en Daim mint till kaffet.


Inga kommentarer: