15 juni 2014

Trevande tabatatriumf


Jag har under några års tid följt träningsbloggen Upp och hoppa. Där har Sofy kört konceptet tisdagstabata och jag har läst men aldrig kommit mig för. Nu kom inlägget Tabata for dummies och jag fick äntligen ändan ur vagnen. Eller soffan kanske? Inlägget är väldigt informativt och pedagogiskt och slutar med nio länkar till tidigare träningar.

Jag skrev av tre olika pass i ett block och tog med mig det tillsammans med 5 kg:s hantlar och en 8 kg:s kettlebell ut i trädgården. Det visade sig att jag var lite väl optimistisk... Mer om det sen. Jag hade också med mig surfplattan med en nedladdad tabatatimer.

Ett av Sofys råd var att använda övningar man verkligen kan och behärskar. Där gjorde jag första felet. Fyra av de tio övningarna hade jag inte testat förr och jag hade inte provat ut rätt vikt till nån av dem. Men å andra sidan, det som blev gjort blev gjort. :)

För den som inte orkar klicka sig vidare kan jag kort säga att tabata innebär 20 sekunder träning och 10 sekunder vila och sen upprepar man 8 gånger. Och det var bara första övningen. Jag planerade att göra åtta olika, alltså 8 övningar i 8 x 20 sekunder. Man ska göra ganska "stora" övningar eller såna som tränar konditionen. Sen är det meningen att man ska ösa på för fullt. Äh, klicka på Sofys länk, hon förklarar så mycket bättre.

Här skriver jag den sanna versionen av hur det gick, mest som en dagbok åt mig själv men nån annan kanske vill testa samma. Sen när jag tabatat många gånger kan jag komma tillbaka och konstatera att nu kan jag det jag inte alls orkade i mitten av juni. (Vadå, mitten?? Redan?!)

  1. Skulle göra X-hopp men kände efter en serie att hopp inte passade så bra just nu. Bytte till löpning på stället med höga (njaä) knälyft.
  2. Hantellyft med raka armar framåt, 2 x 5 kg. Alldeles för tungt, klarade kanske 2 x 8 någorlunda, sen blev det fuskiga serier. Visste inte hur timern funkade så jag vågade inte pausa och hämta andra vikter. (Vet inte alls hur jag tänkte där, har aldrig nånsin tränat med enbart femkiloshantlar tidigare)
  3. Mountainclimbers. Gjorde första serien med händerna på altankanten. Gick bra. Den andra serien gjorde jag nere på gräset. Puh! Resten av serierna med händerna på altanen.
  4. Drag med kettlebell (8kg) upp mot hakan. Gick bra i början men blev tungt sen. Gjorde 2 x 8, bytte sen till en femkiloshantel.
  5. Kettlebellsnurr runt huvudet, halo. På filmen i länken stannar hon upp efter varje varv, jag körde runt runt. Turvis medsols och motsols de 8 repetitionerna. Ganska lätt övning (finally!) Kändes bra för nack- och axelpartiet.
  6. Liftaren. Hantlar i händerna, armarna i 90 graders vinkel, vifta utåt som en liftare så att skulderbladen trycks ihop. Håhå, här var det aaaalldeles för tungt med 5 kg i var hand. Jag skickade desperat mannen att leta lättare hantlar men skickade honom till fel rum (i vår stora mansion, haha). Jag tog en hand i gången och hjälpte till med den andra. Hoho. Sen kom jag på att jag kunde ha raka armar och fokusera på skulderbladen i rörelsen. Det gick bra!
  7. Bearcrawl. I det här skedet hade lilla sonen vaknat och tyckte det var väldigt kul när hans mor kravlade fram som en björn. Jodå, smidig som en isbjörn. Gå på alla fyra men fötterna då och inte knäna. Jag pausade två varv nånstans i mitten. Men sex av åtta är helt okej. Sofy kallade det en konditionsövning, men jag tyckte den var bara tung och jobbig i största allmänhet...
  8. Dynamisk planka. Som vanlig planka, men man håller på och kliver upp till armhävningsposition och ner igen. Hela tiden. Jätterolig övning då man redan gjort en massa andra tunga... Not. Jag bytte till Russian twist som är en magövning med vridning och vikt i händerna. Jag hade en femkiloshantel. Den var den kanske roligast övningen av alla. Tung men ändå görlig liksom.
Efteråt var jag jättetrött i kroppen. Men mest i armar och axlar och det var en ganska konstig känsla. Kände mig lite skakig och svag också och hade inte vågat bära Noa just då. Men efter dusch var det helt okej igen. Vågar inte tänka på var och hur mycket det kommer att göra ont i morgon....

Men som koncept gillade jag tabata jättemycket. Tjugo sekunder är ganska kort tid så man orkar verkligen ge järnet om man bara har övningar och vikter som är lagom tunga. Det är skönt att komma utanför bekvämlighetszonen ibland! Timern var också supertydlig med en röst som räknade ner "3-2-1 workout". Fast jag gillade henne ännu mer när hon sa "Rest!"

Inga kommentarer: