8 januari 2012

Ugnsbakade chips och äta sig nöjd


Jag har läst en  bit i Paulúns näringslära som följde med en tidning jag köpte. En väldigt passande bok för mig. En väldigt enkel grej han skrev om är att det finns fem steg av hunger-mättnad: mycket hungrig, lite hungrig, nöjd, mätt och jättemätt. Alldeles för ofta äter jag mig riktigt mätt och till och med så mätt så jag mår illa. Vad gör kroppen då? Jo, stenålderkroppen lägger överskottet på lager för kommande svältperioder. Men nån svält har jag inte ännu upplevt...

Jag får ju vara tacksam över att aldrig behöva sakna mat, men man behöver ju inte äta som om varje måltid vore den sista. Ett annat mål, inte för det nya året utan för resten av livet är att äta mindre portioner, att äta mig nöjd och inte övermätt. Det är väldigt sällan i livet man äter något man aldrig nånsin kommer att få smaka igen...  Jag ska också minska ner på sött och gott ganska rejält, men ändå inte ta bort allt. Men äta lagom lite, då jag förtjänat det och njuta av varje  tugga....

Chips då? Nej, det är inte alls bra för mig. Men vi testade ändå en nyhet, ugnsbakade istället för friterade. Jag åt kanske 100 g ur min påse (sourcream & onion) på 150 g. De var kripsigare och mindre flottiga än vanliga, har ca 200 kcal mindre/100 g så en hel del bättre är de ju. Men de var lite väl starkt kryddade. Nu vet jag ju det i alla fall. Imorgon börjar förändringen riktigt på riktigt.

Jag har skrivit och sagt det förr, men man ska väl inte se bakåt på gamla synder utan se framåt och göra bättring... Det är ju dessutom som bildtexten säger- onödigt att kämpa med träning och sen äta dålig mat. Dessutom har jag pratat mycket med min man så nu ska vi peppa varann. Upp till kamp! :)

3 kommentarer:

Laura sa...

Och sen är det bra att äta dedär små portionerna ofta :) Eller det passar i alla fall mig. Min mage berättar åt mig när det har gått exakt tre timmar sen lunch på jobbet. Då måste jag ha med en frukt och lite nötter eller så för att klara mig till kvällen utan att vara vrålhungrig sen :) Och hej, jag har just återupptagit nånting jag gjorde när jag var i lågstadiet: att steka själv chips! :)

Fru Tallund sa...

Jo, mellanmålen är också viktiga. Jag tror inte jag ska äta så mycket chips alls, men hemlagade är säkert mycket mycket bättre! Har aldrig lyckats med såna, men jag har kanske bara testat en gång. :)

Laura sa...

Vet inte om mina heller blir vidare "lyckade" men de blir goda i alla fall :) Jag har bara skivat rå potatis med osthyvel, stekt och kryddat! Sen har jag läst någonstans att batatchips också är goda + lägre GI men jag har inte provat :)