4 januari 2013

På gång igen! :)

Det är faktiskt lite konstigt att jag inte har gjort något fysiskt på över två månader. Om man bortser från ganska långsamma och inte allt för långa promenader med hunden. Och när det gäller dem har jag också fuskat mer än nånsin förr och vilat om jag varit trött eller mått illa. Men fast jag fick lov att frysa mitt gymkort (istället för att behöva säga upp ett förmånligt avtal) pga "riskgraviditet" kände jag att det var dags.

Igår hämtade jag gymkortet som var uthyrt till en kompis i november och december. Idag var jag där. Jag hade bara en dryg timme på mig till stängning, men det räckte alldeles utmärkt som en första gång. Dessutom duschade jag hemma. Det var dessutom nästan folktomt så det var skönt att träna.

Tempot var lite annat än tidigare. Dels är jag ju i sämre form efter den långa pausen och dels ville jag inte heller kämpa och ta ut mig. Det är väl ganska sansad träning som gäller nu. Jag märkte till och med att vissa armövningar gjorde lite lite ont i magen?!

Jag började på löpbandet, men istället för att jogga/springa gick jag. Som en liten utmaning hade jag istället 5,5 % lutning på bandet, lite uppförsbacke med andra ord. Jag gick i hastigheten 5,5 km/h för enkelhetens skull (eller det var hastigheten som bestämde det andra) och för att det skulle vara lätt att minnas gick jag 5,5 minuter. :)

Sen tog jag två armmaskiner och man kan säga att det knakade och brakade i stela axlar, men det var bara skönt. Efter det två benmaskiner och sen crosstrainer. Där tänkte jag köra 5 minuter med motstånd 5 igen, men det kändes så pass bra så det blev 10 minuter. Den känns ganska allsidig eftersom man använder både armar och ben. Efter det skulle det bli de två andra armmaskinerna och två benmaskiner till, men jag skippade benen för att hinna stretcha. Det kändes som ett väldigt kort pass på en knapp timme, men samtidigt är det väl så här det ska vara nu tillsvidare. Det känns ganska lagom. Jag kände att jag tränat, men var inte speciellt trött. Just efter konditionsmaskinerna var jag nog lite flåsig trots liten ansträngning och jag pustade i styrkemaskinerna också fast jag sänkt vikterna betydligt. 

Det bästa är i alla fall att jag kunde och det kändes bra. Nu fortsätter jag med det så länge det känns bra utan stress eller krav. Det viktigaste är att babyn och jag mår bra, men jag tror nog att jag kan behöva lite träning emellanåt. Det sägs ju att jag ska skida ett vasalopp i början av juli...

2 kommentarer:

Sandra sa...

Tränar du på Brändö eller i ladyline eller nåt annat? Jag var på Brändö här om dagen och hade sett fel i schemat så jag var för omväxlings skull i gymmet. Det var längesen så jag fick leta efter löpmattorna! Har bara varit i "aerobic"salarna de senaste åren och oj var gymdelen har svällt! Men tufft att du orkar träna fast du är gravid. Undrar om jag ens har grattat dig? Hur som helst, ett stort grattis och mycket lycka på vägen!

fru Tallund sa...

Jag är på ladyline i Stenhaga.Tycker det är smidigast eftersom jag bor i Smedsby. Jag har bara varit 2 ggr på gym ännu, hade två månaders paus först. Båda gångerna har jag haft grym träningsvärk i benen fast jag tagit det lugnt. Kanske det ger sig bara jag blir van. Tack för gratulationerna!