10 oktober 2013

Träningsläget

 Om man tittar på listan över etiketter ser man att ordet Träning är ett av de större. Det låter kanske bättre än det är, beror antagligen på att jag är så stolt över de gånger jag tränat så jag alltid har bloggat om det. :)

Under graviditeten var det lite sämre med det och jag har också tagit det ganska lugnt efter förlossningen. Men tack vare hunden har jag ändå promenerat en hel del. Nu känner jag att jag kan gå lika långt och fort som förut rent fysiskt. Dock har vi ju fortfarande både vagn och hund med oss nuförtiden.

Jag har hört att man ska vänta ganska länge med att börja springa för att bäckenbottenmuskulaturen ska hinna repa sig. Tyvärr känner jag att det är så och har varit lite ledsen över att jag inte kunnat springa då hösten varit så fin. Men man får ju se det fina då man går också. ;) Bävar lite för att börja jogga igen för jag gissar att jag får börja nästan från noll igen. Nån femkilometersrunda lönar det sig inte att börja med.

Från och med oktober fick jag tillbaka mitt gymkort som jag haft uthyrt över sommaren. Såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte gav bort det tidigare eftersom jag ändå var så sällan. Förra veckan gjorde jag första besöket. Började med att gå på löpbandet, men med ganska kraftig lutning. Efter fem minuter ville jag ändå testa att jogga lite och ökade långsamt farten. Avslutade med tre minuter med hastigheten 9 km/h. Inte så illa ändå! Testade samma sak i måndags, men då kändes det inte lika bra att springa så jag slutade fort och tränade lite på crosstrainern istället.

Båda gångerna jobbade jag också med armmaskiner. Efter den första gången hade jag vansinnigt ont i armarna. Inte träningsvärk utan mer som överansträngning, det började redan efter några timmar. Ändå tyckte jag att jag hade sänkt vikterna ordentligt. Den här veckans träning sänkte jag ännu mer och hade inga problem efteråt.

Skulle också vilja komma mig för att träna lite hemma. Har inga undanflykter för Noa tar ju inte all min tid. Det är bara att få det gjort liksom. Denna månad är jag också med i Folkhälsans kampanj "Hälsostegen". Målet är att gå 10.000 steg varje dag. Det har lyckats ibland, men inte alltid. Men många gånger har kampanjen i alla fall fått mig att gå lite mer än jag hade tänkt och det är ju bra att vara lättlurad. ;) Råkade se ett jämförande diagram när jag fyllde i mina steg och blev lite överraskad. Jag har hela tiden legat över medel! Det sporrar mig att fortsätta!


Inga kommentarer: