1 november 2011

Fototest 2, liten html-lektion




Klicka på skärmdumparna för större text.

Det är roligt med learning by doing. Det är också roligt att lösa andras problem. Kamomilla, vars blogg jag läser, hade problem med fotostorlekar. Beskurna bilder behåller inte sin bredd. Se mitt inlägg här nedan. Båda bilderna har samma bredd, men den som är skuren på höjden blir bredare då man publicerar.

Jag skrev att man kanske kan ändra i html-koden och du skrev att du inte vågade. Men det är lätt. Jag har inte mixtrat mycket med dem, men just storlekar har jag vågat mig på.

Så här: Klicka på html, leta efter storleksangivelserna (inrutade på skärmdumpen ovan). Välj en av bredderna och ändra den andra till samma. Räkna ut hur många procent du ökade eller minskade och ändra också höjden i samma proportion. Ibland är det inte så svårt. Lycka till! :)

Edit:
Matematiken... Även om jag har studerat en del matte och jobbar som mattelärare (upp till sexan) är det inte helt självklart med procenträkningen för mig heller. Jag måste testa vilken väg det ska bli, för att säkert ha gjort rätt. Så här gjorde jag (kolla den första skärmdumpen):

  1. Den första bilden har en bredd på 233 och den andra på 320.Genom att dividera dem 233/320 får jag talet 0,728125. Det innebär 72,8125 eller ungefär 73 %
  2. Om jag byter bredden 320 till 233 har jag alltså minskat bredden till 73 % av originalet.
  3. Sen vill jag också  ha höjden förminskad lika mycket. Då räknar jag 0,73 gånger höjden, alltså 0,73 x 314 i mitt fall. Det blir just under 229 så då byter jag värdet till det.

    Det är lättare att förklara hur man minskar den som är större. Lite krångligare att förstora, speciellt att förklara i text. :)



4 kommentarer:

Kamomilla sa...

Hej!
Tusen tack för att du tog dig tid att klura ut det där! Jag förstår hur det går till,inte alls svårt i teorin, men för mig kan det vara svårt det där med att räkna ut procentuellt hur mycket jag ska ändra och sen få det lika.
Jag lider nämligen av ett sifferhandikapp, lite som ordblindhet, och har jättesvårt att se logiska sammanhang i räknefunktioner. En del av problemet ligger också i den psykologiska spärr jag har. Ett minne från gymnasietiden där jag var så rädd för mattetimmarna att jag verkligen hade ångest. Att ta itu med en uträkning är således inte sådärbara gjort, utan kräver en hel del ansträngning av mig.

Jag klarar vanlig procenträkning nog, så jag inte blir lurad på rean i affären, och så att jag kan räkna ut momsen på mina fotouppdrag, men sen är det stopp. Ska jag jämföra och räkna procentuella delar i förhållande till varann så blir det för mycket.

Jag har inget sifferminne heller och siffrorna ser mest ut som myror i mina ögon. Riktiga horrorn är de nya IBANkoderna på räkningarna- de skrivs ju utan mellanslag. Jag delar upp i block, men hinner glömma fyra siffror på den tid som ögonen flyttar sig från räkningen till datorns tangentbord. Tur att det finns streckkodsläsare, en sån ska jag snart få på posten!

Ett problem som kanske känns obegripligt för den som tycker att vanliga räkneuppgifter är nåt av det enklaste i värden, men för mig är det vardag. Jag har lärt mig leva med det för jag utnyttjar mina starka sidor istället. Jag har till exempel ett bra synminne och minne för detaljer. Kan komma ihåg helt lustiga saker från min omgivning. Vissa saker har jag nog inte ens nytta av. (som att komma ihåg vad ett dagisbarn på jobbet hade för kläder på sig för tio år sedan) ;)

Man tack i alla fall. En vacker dag ska jag våga försöka, kanske med gubben brevid mig som stöd.
Så nu vet du en sak om mig som inte många vet. Men det är inget jag skäms över, vi har alla någon sida i oss som inte är så stark. och andra sidor som vi är superbra på!

Tusen tack för att du löste problemet- jag måste bara lära mig att kunna överföra lösningen till min blogg!

Kammilla

Kamomilla sa...

okej- it makes sense, men får se om jag klarar av det praktiken. Men huh, bara att läsa din beskrivning fick det att flimra i ögonen- säkert svårt för en som kan matte, att förstå..

Fru Tallund sa...

Vi har alla våra brister och förmågor. Jag förstår inte hur man kan ha ett så fint och matchat hem som du har :) Jo, i teorin... men inte sen om jag börjar på i praktiken.

Du kan ju alltid testa, funkar det inte så funkar det inte. Det ÄR lite läskigt med hela html-grejen. Men om inte annat kan man göra en kopia av allt och klistra in texten i ett word-dokument och om allt bara blev rådd klistra in det igen.

Eller så skriver du dina siffror till mig så räknar jag. Eller så låter du bilderna vara olika breda, det stör nog ingen annan än dig själv :)

Kamomilla sa...

Du har rätt- det stör nog mitt eget estetöga mest ;)

Ang glaset jag drack te ur, så gör jag alltid så, att jag värmer glaset med riktigt varmt kranvatten först, så skillnaden till det kokta tevattnet inte blir så radikal.