11 juni 2012

Köpenhamn tre i topp

Efter alla klagomål är det säkert på sin plats att vara lite positiv. Dessa tre saker skulle var för sig berättiga till en Köpenhamnsresa, så helt bortkastat var det inte trots att det blev fler motgångar på söndagen.

1. Shoppingen


En slags väskbörs i underbart doftande läder. Den översta bilden är mest korrekt när det gäller färgen. Väskan stängs med en enda dragkedja, inuti finns två stora fack för telefon, liten kalender (om jag hittar en tillräckligt liten som är värd att ha), och kanske penna och papper? I mitten ett fack med dragkedja där jag tror jag ska ha alla "extra kort" och på vardera sidan om det några fack för de kort jag använder oftast. När jag googlade på märket Adax märkte jag att det är danskt, så det blir ju ännu mer ett minne därifrån. Kostade en del, men när jag tänker efter var den bara dubbelt så dyr som den senaste väskan i fuskläder från Seppälä. Jag räknar med att läderväskan kommer att hålla i åratal och dessutom är den tidlös.


Nya löpskor som dessutom var billiga (antagligen utgående modell). Jag är en sån som blir uppmuntrad av fina kläder då jag ska träna. Skorna har dessutom exakt samma färg som den nya löparjackan. Man blir glad av färg! :) Skorna är av märket Nike Lunarglide+ 2 och de ska testas redan ikväll! :)

2. Nyhavn



Bildgooglar man på Köpenhamn är 10 av de första 20 bilderna från Nyhavn. Ett omtyckt motiv och det är inte svårt att förstå. Den här bilden tog jag lite över 12 på lördagen då jag äntligen kände mig så bra från min migrän att jag orkade ge mig ut. Jag bodde bara tre kvarter från Nyhavn, men hade inte orkat gå dit på fredag kväll. När jag såg stället tänkte jag att om inte annat kan jag sitta här och läsa hela dagen. Nu blev det inte så, men jag återkom på kvällen för att äta. Den maten var inte så lysande och dessutom var betjäningen lite dålig, men platsen och stämningen var fin!

3. WannaB

På söndag eftermiddag var jag trött! Jag hade varit fyra timmar på Ny Carlsberg Glypotek, ett konstmuseum som jag kommer att skriva mer om senare. Det var fint med sin vinterträdgård, men det kändes nästan lite övermäktigt med allt man skulle titta på (jag var ju inte tvungen, men tänkte att nåt ska jag ju ändå göra) och dessutom var två i personalen direkt otrevliga. Jag funderade på att äta först på flygfältet dit jag tänkte åka tidigt, men hade så lite pengar kvar så jag tänkte att jag kommer kanske billigare undan på nått snabbmatställe i stan. Jag gick in mot stan och blev förvånad över hur nära allting plötsligt var. Jag såg en söndergrävd Rådhusplads (hade sett lite av den på lördagen men inte fattat vad det var, hade glömt att det fanns en sån att spana efter) och gick in på Burger King. Men där tänkte jag "näää" och vände i dörren. Jag har för många valkar kring magen just nu för att äta där.

Jag gick vidare och funderade på kinamat, men hade samma känsla där. Efter en stund kom jag på att jag gått så pass långt så jag lika bra kunde gå till stället jag spanat in på lördagen, men inte orkat gå tillbaka till. Då började det regna igen. Jag tittade på andra menyer, men ingen lockade. Kom till WannaB på Kompagnistræde 4. Tittade på menyn igen och tänkte JA! Sen gick jag in och tänkte Åååååh! Det var ju så mysigt! Vitrappade väggar (såg det ut som, vid närmare granskning var det blank plastig färg) och dämpad belysning med många ljuslyktor. Och inga andra människor. Där satt jag sen och åt min supergoda avocadosallad med bönor, sockerärter, cashewnötter, fetaost och grillad kyckling- förutom själva grönsalladen då. Jag var tvungen att dra fram mitt visakort, men det var tusen gånger bättre än ett snabbmatställe. Kom en bra bit i min bok också. :)






Inga kommentarer: