19 december 2010

Inspirationslåda i en bok

Jag skrev om Lotta Abrahamssons glädjebank för en vecka sen. Ett av hennes andra tips är att skapa en inspirationslåda.

"Om du får höra tio omdömen om dig själv, varav ett är negativt, tre är positiva och resten neutrala – vad kommer du att minnas och ta åt dig av?
Jo, troligtvis det enda negativa. Det handlar inte bara om Jantelagen, den mänskliga hjärnan är programmerad för att hålla utkik efter faror och svårigheter. För att motverka detta inbyggda svartsynsfilter behöver du aktivt börja samla på dig också det positiva inflödet: Spara uppmuntrande mejl, snälla kommentarer och glada tillrop i en låda, som du kan hämta inspiration från när självförtroendet och självkänslan tillfälligt checkat ut.

Månadens utmaning:
Skaffa dig en Inspirationslåda – och lägg dit en ny lapp, varje dag."

Jag tycker det låter bra, men man ska komma ihåg att förverkliga det också! Jag tänkte genast att en låda passar inte mig. Det blir en massa lösa papper som sedan försvinner åt olika håll och är svåra att hålla reda på. Troligen blir lådan för stor också.

Jag tänkte mig istället en bok. Kollade om jag hade nån ledig och oanvänd anteckningsbok. Det hade jag! En lagom liten svart bok med blanka blad. På pärmen står med svarta bokstäver (jo det syns om man försöker): "I svart natt, på svart sten, en svart myra. Gud ser den." En lämplig bok att samla komplimanger och goda ord i.

För att komma igång kanske jag borde börja leta efter goda ord i mail och sms... :)

ps. Jag letade efter citatet på nätet för att få det rätt, eftersom jag inte hittade boken i hastigheten. Banne mig om inte just den boken fanns på bild på nätet?! ALLT finns på bild på internet. Jag är säker!

1 kommentar:

Yvonne sa...

Jag har en vacker burk, som jag fått av en väninna för att jag ska kunna stänga in dåliga tankar i burken så att de förvandlas till vackra fjärilar eller blommor... Men de dåliga tankarna skriver jag inte ner. Jag bara plockar dem ur huvudet, sätter dem i burken och sätter på locket, hårt, hårt.