18 december 2010

Nämn en bok


... som gjort intryck på dig- så löd första frågan i den där ämneslistan.

Det finns säkert många. Men en jag minns spontant är "Saknaden efter Josef" av Elizabeth George. Jag läste den för kanske femton år sen. Elizabeth blev från den boken en av mina favoritförfattare. Hon skriver om komissarie Lynley som "löser fall" tillsammans med kollegan Barbara Havers. De flesta böckerna har gått som filmer i tv, ofta ganska lika böckerna, men förstås inte lika detaljerade.

Det som fascinerade mest med den här första boken jag läste (antar jag) var att det finns flera parallella historier. Åtminstone är många av böckerna uppbyggda så. Dessutom älskar jag det engelska i böckerna. I och med att böckerna ingår i en"serie" får man också följa med huvudpersonernas liv och hur de utvecklas. Tyvärr är det allt för länge sen jag läste boken för att jag skulle kunna återge handlingen, däremot minns jag vilken känsla den gav mig. Och att jag till och med älskade titeln. ;) Efter den här boken har jag läst minst tio till och äger de flesta.


En annan bok- i en helt annan kategori är Mark Levengoods "Sucka mitt hjärta men brist dock ej". Boken är helt underbar, men situationerna då jag läste den har gjort sitt till för att göra den minnesvärd. Först hade jag med den som lättläst väntrumslitteratur då jag var på undersökning på sjukhuset för snart två år sedan. Den dagen fick jag veta att jag hade alldeles för lite fostervatten i livmodern och att vårt då 13 (?) veckor gamla fosters liv hängde i en skör tråd. Efteråt åt jag lunch på ett café och läste samtidigt i boken som var både underbart formulerad och väldigt positiv. Historierna hade säkert ingenting med min situation att göra, men de gjorde mig glad och gav mig energi.

Två veckor senare var boken inte utläst utan fick följa med mig till sjukhuset en gång till. Den gången var barnets liv slut och jag ägnade en hel dag åt att äta piller och sitta på toaletten och låta alla rester rinna ur mig... Det behövdes verkligen en positiv bok då! En bok som inte tog alltför mycket kraft att läsa och som rymdes bra i morgonrocksfickan.

Nu läser jag den nyaste av hans böcker: "Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig". Han är tydligen ingen vän av korta smidiga titlar... :) Den njuter jag också av. Ibland är det så skönt att läsa kåserier eller vad man nu ska kalla det. Korta härliga texter som slutar med en underbar knorr och så är man färdig. Sen har jag ännu kvar "Hjärtat får inga rynkor" (Se där en kortare titel!) Verkligen böcker jag kan rekommendera åt vem som helst.

De två nyaste kan man provläsa på Adlibris' sida. Jag har länkat till dem i texten. Klicka på titlarna så kommer du direkt till rätt bok.


Inga kommentarer: