28 juli 2012

Snabbröd


Ibland vill man ha nåt snabbt och gott till kvällste:t eller lyxa till det med nybakat till frukosten. I Clina Svenskons underbara blogg hittade jag en variant på lite nyttigare scones. Jag nyttade till det ytterligare idag då jag bytte ut vetemjölet till halvgrovt speltmjöl.

Blanda
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl spelt (eller vete om man vill)
  • 1 dl frön (jag tog solrosfrön)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
Rör i
  • 1 dl riven ost
  • 50 g smält smör
  • 2,5 dl mjölk
Klicka ut på en plåt, kosistensen är ungefär som havregrynsgröt. Grädda 15 minuter i 225 grader. Jag antar att eftersom de är bakpulverbröd är de inte så intressanta att spara, men till imorgon bitti ska de väl klara sig. Det blev 8 stycken så de gånger barnen är hemma brukar det inte bli några förvaringsproblem ;)

Inga kommentarer: