1 augusti 2012

Att åka bort ska vara en schlager


Det finns en bok som heter tvärtom: "Att komma hem ska vara en schlager." Jag har inte läst den, men tycker att titeln är så bra. Tidigare i sommar när jag kom hem från sen teaterövning och mannen tog emot mig med nygrillade hamburgare och rödvin använde jag den titeln.

Idag slog det mig att vi ska skiljas åt och åka åt olika håll imorgon. 18-åringen ska flyga till New York med en kompis, jag ska på kurs och man och barn ska till Borgbacken och lite annat i Helsingfors. Däremellan ska vi heja på några släktingar, jogga på stranden och kryssa till Stockholm.

Alltså behövdes en liten avskedsfest. Jag bakade den här bärpajen igen. Den är så otroligt snabb, bara att röra ihop. Denna gång med blåbär och hallon. Men eftersom killarna varit på hockeyträning och dessutom cyklat dit och hem igen behövdes nåt salt också, så jag värmde karelska piråger medan ugnen  var varm. Till pajen bjöds det glass och konstigt nog gick allt åt. :)

På några dagars resa går det åt rätt mycket matpengar så jag gjorde lunchsallader tills imorgon. Ägg och tonfisk i alla, men sen fanns det tre varianter: pasta, nypotatis och min hälsovariant med quinoa, bönor och linser. Hoppas det smakar imorgon. Vi funderar på att stanna på barndomens rastställe som numera ligger lite vid sidan om.

Inga kommentarer: