28 mars 2014

Fredagsmys á la Cajsa Wargh

Vet ni, idag får ni en helt oredigerad bild, obeskuren med spår av kladdig pekbok, glas, bestick, kastrullunderlägg kvarglömt från förra måltiden samt en konstig skugga. Väl bekomme!

Vi var lite småsugna och lite hungriga så jag funderade på nåt gott att svepa ihop av vad som fanns i skåpen. Det blev plättar med salt fyllning. Hade man rullat dem lite snyggare, strött ost över och gratinerat i ugnen hade man kunnat kalla dem Crêpes-nånting-snofsigt, men det orkade vi inte.

Jag vispade ihop en plättsmet på 3 ägg. Resten blev på högt som vanligt, den som inte kan får googla ett recept. Jag hade i 1 dl havregryn för att få dem lite matigare, annars det klassiska: mjölk, vetemjöl, salt, smält smör.

Samtidigt som jag stekte plättarna svepte jag ihop röran i en annan panna. Det här är vad jag hittade: 1 liten burk skivade champinjoner, kanske 100 g rökt påläggsskinga som jag klippte ner direkt i pannan, några matskedar salladsost (som fetaost men inte lika salt, kanske nåt annat också som gör att den inte får kallas feta?). På slutet hällde jag i en skvätt vatten och lite riven ost och droppade över lite grön tabasco. Det blev en lagom tjock röra.

Sleva upp fyllning på halva plätten, vik över, ät.

Inga kommentarer: