27 maj 2012

The extra mile


Skönt, skönt, skönt! Jag kom mig äntligen iväg på en löprunda idag. Det var alldeles för länge sen igen- även om jag varit på gym några gånger och dessutom jobbat en del i trädgården. Men springa ute! Nu var det dessutom soligt och en lagom fläktande vind.

Jag har länge funderat på att springa i skogen. Vi har en liten runda ganska nära oss. Intill den ena rundan vi annars brukar springa. Jag for iväg ensam och vek in i skogen. Den här gången hade jag telefonen med mig eftersom fötterna krånglat en del på sista tiden. Ifall jag skulle bli tvungen att avbryta. Med den tog jag också tid och kom på att jag kunde klicka in mellantider också. Jag ska försöka att inte stressa och försöka bättra på mina tider, men nån gång kan det ju vara kul att jämföra.

Jag räknade med att rundan på 5 km skulle ökas med ca 2 km. När jag närmade mig hemmet tyckte jag att jag inte var supertrött och var dessutom sugen på att springa liiite längre än mitt förra rekord (7,6 km) så jag tog den lilla rundan vi brukar gå med Selma på kvällarna. Nu har jag mätt på olika kartor och kommit fram till 8,2 km. :) Det närmar sig de 10 km jag ska klara i augusti.

Jag försöker att varva tre olika löpningar: långdistans (som idag), snabbdistans (lättast på gymmet där jag kan ställa in hastigheter) och intervaller. Jag gör dem på mitt sätt och tänker att nånting förbättrar jag väl. Börjar jag göra saker för avancerat och invecklat tröttnar jag väl. Intervallerna (2 ggr hittills) gör jag inte med tid utan räknar stegen. Nån kanske tycker det låter invecklat, men jag räknar ofta då jag springer- bara för att ha nåt att göra under tiden, så för mig känns det inte betungande.

Inga kommentarer: