20 maj 2012

Restaurangdagen

Jag var inte medveten om att det var Restaurangdagen idag. Ändå bjöd jag till bra. :) Vi började med brunch på fina Hotell Astor. Där sov vi vår bröllopsnatt för två år sen (och badade bastu mitt i natten!) och ifjol åt vi brunch på vår bröllopsdag. Det hade vi bokat till i år också, men då bestämde jag mig för att fasta utan att komma ihåg det. Det blev att flytta och pga en massa hockey och barnhelger var idag (två månader senare) den första dagen som passade.


Första portionen bestod av en massa baconinlindade dadlar. Inte vackra på bild, men sagolikt goda. Inte särskilt smart, med tanke på hur mätt jag blev av dem. Sen några skivor mozzarella varvade med tomat, två skivor mörkt bröd med nån slags fiskröra, en ägghalva med rom och en röstipotatis. Den gillade jag inte så den åt jag inte upp. I dryckväg: kaffe förstås (jag tog en temugg för att få mycket, men det visade sig att de finare kopparna rymde mer än det såg ut), konstigt svag äppeljuice och välkomstdrinken Mimosa med apelsinjuice och mousserande vin.


Andra gången tog jag en karelsk piråg med äggsmör (lite onödigt eftersom jag nyss ätit det), gott bröd, skinka, ost, salami och grönsaker samt lite bondost med havtornssylt (?). I glaset med öra en smoothie med åtminstone mango.


Till sist frukter och en liten pannacotta. Det fanns säkert dubbelt så många sorter som jag helt enkelt inte orkade testa. Man borde gå oftare så man hinner smaka på allt- olika gånger. :)

Sen hann jag knappt hem så skulle jag åka vidare till teaterträff i Bruksgården vid Kimo Bruk. Först läste vi igenom pjäsen som blir samma som ifjol. På slutet hade vi många slutsålda föreställningar och det fanns folk som inte rymdes med. Det var rörigt och väldigt roligt. Tre timmar senare (4,5 h efter brunchen) var det dags för trerättersmiddag. Jag kan inte påstå att jag var hungrig, men inte heller proppmätt. 


Förrätten var bäst! Bruschetta med laxröra och örtdressing.


Varmrätten: Gammaldags oxrullader med gräddsås, röstipotatis och parmesangratinerade tomater. Inte heller här var jag så förtjust i röstipotatisen, så jag åt dem inte. Det var ju också smart eftersom jag inte blev så mätt då. Köttet var lite torrt och jag tror det var små grönsaker inrullade i det, de var lite för mjuka så kontrasten blev lite konstig, men helt okej var det nog. Kanske jag hade njutit mer om jag varit hungrig? :)



Efterrätten var pannacotta också här. Med lime, passionsfrukt och chokladdekoration.


Miljön var ju inte så ful heller....


Inga kommentarer: