2 september 2011

Höstböcker

Det känns länge sen jag bloggade om böcker. Å andra sidan har jag bloggat ganska lite överhuvudtaget i sommar. Jag har inte läst så många böcker i sommar, kan inte påminna mig en enda. Kanske för att jag har påbörjat såna som inte precis varit bladvändare. Jag lånade dock en cd-bok på bibban för några veckor sen och den tog slut idag. Så skönt att sitta och lyssna i bilen då man ändå bara kör. Och roligt att ha nåt att se fram emot då jag måste iväg. Dahlböckerna skrev jag om tidigare. Min man K har börjat läsa serien från början, vi beställde de jag inte hade som pocket från adlibris. Nu har även jag börjat från början. En serie ger alltid lite mer än enskilda böcker. Jag ska också läsa alla, i rätt ordning, även de jag läst förr.

Idag lämnade jag in en bok och gick ut med fyra nya. En ny cd-bok, dock ingen Dahl utan den här. Jag tog helt enkelt den som stod mest synlig. :) Har märkt att de har hyllvis med cd-böcker på bibban, så jag får sluta köpa.  Gratis är bäst! Lyssnar jag på cd-böcker kommer jag mig lättare för med böcker jag annars inte skulle läsa. Ska försöka ta deckarpaus även om det inte lyckades idag. Hur många mord behöver man vältra sig i liksom....

Har märkt att jag allt oftare lånar ickeromaner, den här gången blev det "Kvinnorna som slutade banta" som jag även lånade som e-bok häromdagen, men knappt hunnit titta i. Ögonen mår bättre av papper än skärm! Dessutom den befriande (?) boken "Bli en lycklig styvmamma: en ärlig bok om ilska, ångest och lösningar som fungerar." Låter skönt med alla "tillåtna" eller i alla fall erkända känslor... Och förstås lösningar på problemen som uppstår.

Nu ska jag gå och lägga mig en stund och bläddra i böckerna, eventuellt en kursbok eller varför inte Alexandras stora feta grekiska kokbok. (Också från bibban, men för ganska länge sen.) Recept och grekiska släkthistorier i en salig blandning. Fredagsmys!

Inga kommentarer: