1 april 2011

Fru Tallunds fina fredagsfisk


Det här receptet har jag "komponerat" helt själv och det imponerade på min man ;) Men man behöver ju inte vara mästerkock för att tänka ut att man kan lägga fiskfiléer på grönsaksbädd och hälla över en sås gjord på crème fraiche. Hur som helst blev det lyckat. Och lätt och snabbt, kanske fem minuter förberedelser och en kvart i ugnen. Sånt gillas!
  • Bred ut frysta grönsaker i botten på en smord ugnsform. Jag valde en blandning av broccoli, blomkål och morötter, eftersom jag ville ha stora bitar. Salta lätt på grönsakerna.
  • Bred ut 400 g sejfiléer ovanpå. Mina hade tinat i ca 1 timme, men var ännu lite frusna. Jag saltade dem på båda sidorna.
  • Blanda en burk crème fraiche med 1 msk citronsaft, 1 msk citronpeppar och 1 msk torkad dill (säkert godare med färsk, det hade vi inte)
  • Strö över lite riven ost. Stek i 200 grader en kvart.
  • Strö över upptinade räkor (jag hade 180 g)
  • Servera! För oss var grönsakerna perfekt al dente. Den mittersta sejfilén, som hamnat lite under, var lite halvstekt, så den fick Selma. Vi hade så vi räckte ändå.
  • Kanske kunde man ha haft lite mer spännande kryddor, med lite mer sting, men helt okej också så här.
ps Klicka på bilden för förstoring

ps 2 Om man ska kategorisera "dieter" kanske 7 skivor morot per person gör att det inte är tvättäkta LCHF, men åtminstone GI. Ja ja, jag äter det jag mår bra av. Sen får folk kalla det vad de vill :)

Inga kommentarer: