27 april 2011

Pojken och vinet


Vad jag blir glad åt bra service! Ett ställe som på sistone fått mig att känna mig väldigt välkommen är Alko. Jag är dock inte där så ofta som det låter ;)

Igår gick jag dit på aningen dåligt humör, för att köpa en flaska vin att lyxa till vardagen med. Jag hann knappt in i affären förrän en ung man dök upp och frågade "Kan jag hjälpa" på båda de inhemska språken. Jag svarade på svenska att jag söker ett vitt vin som passar till kyckling, gärna italienskt...?

Han ställde lite fler frågor och var sen lite bekymrad över att det kanske inte fanns ett italienskt som passade in på allt. Jag sa att det alls icke behövde vara italienskt. Han kom i alla fall på ett, men det var slut i hyllan. Han var beredd att gå till lagret och kolla, men jag sa att det inte behövdes.

Sen kom han på en nyhet som var lite annorlunda. Nu började hans svenska ord tryta lite och jag sa att det var helt okej att prata finska. Jag var redan glad och imponerad att han kämpat så långt. Han sa några uttryck på finska, men bytte sen tillbaka till svenska igen. Han försökte så gott han kunde, men visste nu att det var okej att kasta in ett finskt ord om det behövdes.

Jag blev nästan kär och köpte förstås vinet han rekommenderade. Och det var supergott! Lite "kolsyrligt", jag fick en känsla av cider, men inte lika sötsliskigt.

Hur som helst. Imponerande i dessa "pakkoruotsitider" då sannfinländarna slog igenom så stort i valet att en expedit verkligen bemödar sig att prata mitt språk. Att han inte bara bytte helt då jag sa att det var okej. Ännu finns det hopp!!!

Att han dessutom hade röda hängslen och var väldigt söt gjorde ju inte saken sämre. :)
(Men inte lika söt som min förstås!)

Mer om vinet Rocca del Dragone kan man läsa här. Falanghina är en ovanlig druva fick jag lära mig. Den är gammal, men har nu börjat odlas igen. Mer såna här möten och jag är vinexpert. :)

Bilden är min egen.

1 kommentar:

Fisken Svea sa...

Men hallå! Var hamnar jag om jag googlar på favoritvinet Rocca del Dragone???!!!!! :D Visst är det underbart! Tänk att ett torrt vin kan ha så fyllig och mustig smak! Jag kan inte annat än lovprisa det jag också! Skål på dej! =)