26 april 2011

Olika nyanser av trafikproblem


I morse var det lite segt efter den långa sköna ledigheten så jag kom mig iväg lite sent. Typiskt då att hamna i en lång kö efter en traktor, trodde jag. Det visade sig dock ganska snart vara en långtradare i täten. Den pendlade mellan 50 och 60 på 80-väg. Jag förstod inte riktigt varför, men så var jag ju inte rakt bakom den heller. En efter en kom bilar förbi den. Den fortsatte i samma "fart". När jag var närmast bakom märkte jag att den dessutom saktade in vid nästan varje möte.

Vi kom till ställen med 100 begränsning, men fortfarande pendlade långtradaren mellan 50 och 60 och till och med under det för minsta lilla personbil som kom emot på tämligen rak väg. Visserligen regnade det lite, men annars var det inget fel på vare sig väg, sikt eller väder. Det kom bilar emot i en tät ström, så pass tät att jag inte hann förbi. Jag höll ändå rimligt avstånd, körde ut i vänster körfil ibland, bara för att se om det kom möte. Annars borde inte lågtradarchaffisen ha lidit av min närvaro.

Efter kanske 15 (!?) km svängde den så äntligen in på en parkeringsplats. Jag såg att chauffören vinkade nåt. När jag kom närmare såg jag att han visade fingret! Åt mig? Varför???

I det skedet började jag tro mer på det jag redan misstänkt, nämligen att föraren var berusad. Funderade flera gånger att ringa polisen, men insåg att jag inte hade nåt att komma med. Hade inte lagt märke till registernummer och visste inte ens vad det var för bilmärke. Förhoppningsvis hade jag fel. Det skulle kännas hemskt om det hände nån olycka och jag inte gjorde nåt. Samtidigt vet jag ju att poliserna inte sitter redo på några kilometers avstånd...

Nästa trafikförbistring var betydligt lindrigare. Utanför gymmet hade en massa vespor och cyklar parkerat så nära så jag knappt rymdes ut. Det är lite lustigt att folk kommer för att träna men inte orkar gå 20 meter extra för att komma in :) När jag kom till bilparkeringen var det lika trångt där. En bil hade parkerat mitt i utfarten så jag fick backa för att ta mig till en annan. Där stod en bil mitt i och väntade på en dam som också var på väg ut från gymmet. Smidigt!

Sen åkte jag och handlade. Hade parkerat precis bredvid ett skjul för köpvagnar, så att jag inte skulle behöva föra tillbaka kärran så långt. (Tydligen lika lat som gymbesökare...) Ha! Skjulet var nästan tomt och de vagnar som stod där passade inte med min?! Jag ville ju ha ut min polett som jag äntligen hade hittat och fått använda. Alltså fick jag gå tillbaka hela vägen till affären. (Ja ja, jag hade faktiskt valt en plats ganska långt från ingången just för att det fanns ett vagnskjul där).

Det ledde istället till att jag gick in till vinbutiken och fick underbar service som plåster på såren. Mer om det i nästa inlägg :)

2 kommentarer:

maria sa...

åhh, jag hann tänka att kanske det ligger en bok och väntar på mig på jobbet imorgon, men så läste jag vinbutiken och så släppte jag en stor ljudlig suck ;)

Fru Tallund sa...

Nej men kära nån, jag håller ju fortfarande på att försöka få ut priserna från februaritävlingen... :)

Men jag frekventerar ditt jobb ganska ofta, så det ska nog ske före sommaren iaf! :)