12 april 2011

Vågskvalp


Jag var på väg till jobbet efter en dags vila, men konstaterade då jag tog på mig skorna att det kommer inte att gå. Jag blev alldeles yr bara av att böja mig ner, förutom illamåendet jag redan kände. Det kändes inte bra att "svika" jobbet, eftersom det inte går att lägga undan i en hög tills jag är tillbaka. Någon annan måste hoppa in med kort varsel, eller jobba dubbelt. Jag hoppas det ordnade sig på bästa sätt.

Istället har jag legat stilla i sängen och lyssnat på webradio. Perfekt när man kan somna in när som helst. Men samtidigt har det varit intressanta program. I ett nämndes Anders Zorn i förbifarten. Jag har främst förknippat honom med kullorna med hull, men nu var det nån som sa att han borde få mer beröm för sin förmåga att skildra vatten. Jag som älskar hav har aldrig tittat på just vattnet i hans målningar. Nu upptäckte jag det också.

Här ovan tavlan Vågskvalp från 1866. Och visst ser vattnet naturligt ut. Det är nästan så man tror det är ett fotografi. Om jag försöker föreställa mig hur jag skulle få till det, inser jag hur enormt duktig han är.

2 kommentarer:

Lille A sa...

Instämmer! Minns du att vi varit o sett hans hus?!

Fru Tallund sa...

Minns inget om hans hus, men minns att vi har turistat nånstans gällande honom. Trodde att vi bara varit på hans ort. Var vi inne i huset?