12 september 2012

Igång!


I måndags startade kommunens motionsprojekt för de anställda. Bästa grejen hittills! Jag gick med i gruppen "Utmaningen", för den som hållit igång ett tag och vill utmana sig själv.

Vi var bara fyra deltagare ännu, men det fylls väl på ännu. Tidpunkten var lite jobbig. Träningen startade 2,5 h efter att min arbetsdag tog slut, men alltid finns det ju nåt att göra och i måndags jobbade jag lite med slutarbetet. Men i längden kommer det kanske att bli jobbigt att komma hem nästan fem timmar efter att jag slutat jobba, men jag kommer ju att ha tränat klart då. Kanske det funkar...

Vi började med lite info och sen sprang vi en runda i skogen tillsammans, ca 3 km i ganska lugnt tempo. Skönt, men spåret var ojämnt och då vi sprang i klunga var det lite extra krångligt. Men jag klarade bra av att hänga med de andra. De andra var tränaren, två av mina kollegor och en till. Efter joggingrundan var det styrketräning med den egna kroppen som mostånd. Det var mage-rygg-arm-övningar i tre olika varv. Vanliga situps, plankor (sidoplankan var ny för mig), armhävningar, dips och lite annat. Och så lite stretching både efter löpningen och efter styrketräningen.

Det var faktiskt en liten utmaning såtillvida att jag jämförde mig med de andra mer än jag brukar på gymmet där jag inte känner de andra. Nu sporrades jag att lika bra på plankan som de. Inte för att man ska tävla med andra, men det kan kanske vara bra att få en liten sporre att försöka nå bättre resultat.

Imorgon ska jag också testa "Gå ner i vikt"-gruppen. Den startar redan en halvtimme efter att min sista lektion slutar så det blir snarare lite stressigt. Ingen väntetid i alla fall. Får se vad den går ut på. Jag har ju kvar mitt gymkort också, så jag ska inte helt ge upp det. Dessutom gav jag ledaren ett program över vilka grupptimmar som finns på gymmet och vilka maskiner som finns där. Så smånignom ska han göra upp ett personligt träningsprogram åt mig, sen har jag "bara" att följa det så kommer det nog att hända grejer. :)

Ändrade rubriken då det kommit så många spamkommentarer, bara idag kom det 8... :-/