11 september 2012

Soran om fördomar

Hjälp vad skägg kan göra en man äldre! Han fyller 25 i december....
Idag har jag lyssnat på mina sista sommarpratare (jag har faktiskt lyssnat på nästan alla), Märta Tikkanen och Soran Ismail. Det kändes bra som finlandssvensk att få höra fru Tikkanen i svensk radio och dessutom få veta lite mer om henne och hennes liv. Hon har varit med om ett och annat hon också!

Men den som imponerade mest var Soran Ismail. Han berättade om hur det är att vara invandrare i Sverige idag (säkert minst lika dåligt, om inte värre här i Finland). Det att aldrig få bli riktigt svensk. Han jämförde med USA där alla blir amerikaner direkt, även om de kanske har sitt gamla land med som prefix. 

I slutet av programmet sa han något som jag tyckte var så bra så jag ville skriva ner det. Det passar säkert in på många olika sammanhang där fördomar och oförståelse finns. 
"Jag har full förståelse för att man inte ser ett problem om man själv inte utsätts för det. Men för mig är det höjden av arrogans att säga: 'Jag ser inte det du pekar på och om jag inte ser det då kan inte det finnas'. Vi har alla olika glasögon på oss genom vilka vi betraktar världen och när man lånar någon annans glasögon och dom inte passar då måste man nog bara fatta att man inte fattar."   

2 kommentarer:

Ninette sa...

Vilket bra citat! måste ta o lyssna på det programmet, har bara strölyssnat på sommarpratarna i år, men tur att dom finns på nätet

Fru Tallund sa...

Det tycker jag du ska göra! Han sa väldigt många kloka saker om att accepteras men ändå inte höra till.